zondag 3 juni 2012

Arabische Liga blokkeert Syrische TV-zenders via Arabische Satellieten Nilesat en Arabsat

Zoals Engeland en Duitsland het Iraanse Press.TV van de kabel hebben gehaald, hebben de vijanden van Syrië in de Arabische Liga besloten twee nationale zenders van Syrië niet langer door te laten via hun satellieten Nilesat en Arabsat (1).



Het is duidelijk dat de golfstaten veel macht hebben in deze Arabische Liga en ook een fel voorstander zijn van escalatie van het geweld in Syrië door de gewapende opstand te ondersteunen met veel geld en wapens. Hierbij kunnen we dezelfde dynamieken zien als destijds bij Libië, waar de Arabische Liga eveneens in een bepaald stadium de Libische zenders nog weigerde door te geven via hun satellieten (2).

Hieronder volgt een persbericht van de mediawerkgroep Syrië over deze praktijken:


PERSBERICHT: Persvrijheid en vrijheid van meningsuiting steeds verder onder druk
Mediawerkgroep Syrië
4 juni 2012
Zaterdag 2 juni 2012 heeft de Arabische Liga officieel een aanvraag ingediend bij de satelliet-providers Arabsat en Nilesat om de uitzendingen van de Syrische televisie en radio (RTV Syria: http://www.rtv.gov.sy ) te schorsen.

In september 2011 ondernam de EU soortgelijke actie tegen de eveneens Syrische televisiezender Addounia TV en blokkeerde haar uitzending via de Europese satellieten zoals met de Libanese zender Al-Manar al eerder gebeurde.

In januari 2012 was het dan de beurt aan de Engelstalige nieuwszender Press TV die haar zetel heeft in Iran. Op 20 januari 2012 werd het signaal van Press TV in het Verenigd Koninkrijk uit de lucht gehaald door de Britse mediaregulator OFCOM (3). Op 3 april 2012 blokkeerde de Duitse mediaregulator BLM het signaal van Press TV via de SES Astra satelliet (4).

Ook de Syrische krant Al-Watan en de nieuwsorganisatie Cham Press werden het slachtoffer van een gerichte aanval door de Europese Unie in een poging de verspreiding van elke stem, die ingaat tegen haar politiek, de mond te snoeren in duidelijke minachting voor de vrijheid van mening en expressie. Waarden die door de Europese Unie en andere westerse landen nochtans naar voren worden geschoven als essentieel en universeel.

Blijkbaar gelden hier ook twee maten en twee gewichten. Terwijl sommige landen, waaronder Syrië, op de vingers worden getikt omwille van een zogenaamd deficit in persvrijheid en vrije meningsuiting, kunnen anderen, die deze beschuldigingen uiten, straffeloos inbreuk plegen tegen hun eigen waarden en principes.
De Mediawerkgroep Syrië (MWS) veroordeelt elke vorm van beperking van persvrijheid en vrije meningsuiting en kant zich dan ook fel tegen deze poging van de Arabische Liga om de uitzendingen van de Syrische televisie en radio via Arabsat en Nilesat te schorsen.
Mediawerkgroep Syrië.
Op 5 juni werd duidelijk dat journalisten in Syrië ook demonstreerden tegen het besluit van de Arabische Liga om de Syrische zenders te weren van hun satellieten (5).

Update op 17 juni 2012: Foreign Ministry: AL Decision on Halting Broadcast of Syrian Satellite Channels Is Unprecedented Political Decision Contradicting Freedom of Press and Annan's Plan (6)

VOETNOTEN
(1) http://www.sana.sy/eng/21/2012/06/03/423081.htm
(2) http://waterput.punt.nl/?r=1&id=596005
(3) http://iraansnieuws.blogspot.nl/2012/02/amerikaans-israelische-hackers-proberen.html
(4) http://iraansnieuws.blogspot.nl/2012/04/duitse-censuur-ten-opzichte-van-iraanse.html
(5) http://www.sana.sy/eng/21/2012/06/05/423298.htm
(6) http://www.sana.sy/eng/21/2012/06/17/426055.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen