vrijdag 22 juni 2012

Russisch schip met herstelde helicopters voor Syrië gaat vanuit Moermansk varen onder Russische vlag


De woordvoerder voor Buitenlandse Zaken van Rusland, de heer Alexander Lukashevich heeft op 22 juni gezegd dat het schip 'Alaed' - dat door de westerse pers is neergezet als een ongekende breuk van het E.U. wapenembargo (dat in de praktijk betekent dat alleen de regering geen wapens meer mag krijgen, maar de oppositie wel) - op 23 juni zal aankomen in de Russische plaats Moermansk.

Dit schip dat drie door Rusland gerepareerde helicopters bevat, samen met luchtverdedigingswapens, voer onder de vlag van Curacao, maar zal geregistreerd worden onder de Russische vlag (1).

Ik neem dan aan dat het schip opnieuw koers zal zetten naar Syrië en dit keer kan Rosenthal niet doen alsof het een Nederlands schip is en daardoor voorkomen dat het wapenembargo wordt geschonden, omdat het dan een volledig wettelijk Russisch schip is, en zover ik weet is er door de VN-veiligheidsraad geen wapenembargo ingesteld voor Syrië.

De hypocrisie van de NAVO-landen blijkt duidelijk uit hun stilzwijgen als het gaat om de levering van wapens vanuit Salafistische regimes als Saudi-Arabië en Qatar (2).

In het aangehaalde artikel (1) wordt ook nog eens benadrukt dat de Engelse minister van buitenlandse zaken, William Hague, ronduit gelogen heeft toen hij suggereerde dat Rusland het idee om Assad te laten aftreden nu zou steunen. De positie van Rusland is in het geheel niet gewijzigd. Zij willen niet dat buitenlandse machten gaan bepalen wie er aan de macht komt in Syrië. Dat is een taak voor het Syrische volk, waarvan minstens de helft geen moslim-extremisten aan de macht wil hebben.

Sergej Lavrov, de minister van buitenlandse zaken van Rusland, heeft Engeland ervan beschuldigd internationaal recht te schenden door hun verzekeringsmaatschappijen te dwingen om actie te ondernemen tegen het Russische schip dat drie gerepareerde helicopters wilden terugbrengen naar Syrië (3). Rusland steunt de EU-sancties niet, en Engeland zou haar monopolie-positie op het gebied van het verzekeren van schepen misbruiken.

Wellicht wordt het tijd dat er ook eens een eind komt aan die ongekende machtspositie van Engeland?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen