zaterdag 21 juli 2012

Syrische TV waarschuwt voor Nep-Uitzendingen van imitatie Syrische TV

Op de ochtend van 21 juli 2012 zitten we met de volgende situatie rondom Syrië. De website van de Syrische NOS, Sana is opnieuw niet bereikbaar en ook de website van Thierry Meyssan is weer uit de lucht (1).

De gewapende rebellen hebben afgelopen week vier belangrijke topmensen in Syrië gedood en er zijn allerlei veldslagen geweest in het zuiden van Damascus. De VN-veiligheidsraad heeft uiteindelijk - na hard aandringen van Rusland - toch ingestemd met een verlenging van 30 dagen voor de waarnemersmissie in Syrië, zonder dat het wordt ingedekt met een hoofdstuk 7-resolutie (2,6).

Figuren als William Hague (G-Br.) en Susanne Rice (VS) hebben meerdere suggesties laten vallen dat ze dan maar buiten de VN om de oppositie willen gaan steunen, en vanochtend kwam daar ook nog eens het nieuws bij dat Israël zich opeens met de hele toestand in Syrië gaan bemoeien omdat zogenaamd allerlei chemische wapens zouden worden verhuisd naar Hezbollah in Libanon.


Kortom een vrij explosieve situatie aldaar, waarbij de media een grote rol spelen. Al eerder werd er vanuit deze website gesproken over de mogelijkheid dat er gebruik gemaakt zou gaan worden van valse TV-zenders in Syrië die gefabriceerd nieuws zouden gaan uitzenden (3).

Gelukkig hebben we nog de Iraanse en Russische pers die ons minder gekleurde informatie kunnen geven over wat er zich afspeelt in Syrië. Zo blijkt de Syrische TV gewaarschuwd te hebben voor de mogelijkheid dat de TV uit de lucht wordt gehaald en dat er andere Syrische TV-stations in de lucht komen. Dit worden dan stations die gerund worden door de tegenstanders van de regering Assad die gebruik maken van het logo van de oorspronkelijke Syrische TV (4,5)

Deze waarschuwing werd gegeven toen ook een presentator van de Syrische nationale TV, Mohammed Saeed werd ontvoerd door een groepje gewapende mafkezen.

Deze waarschuwing wordt vooralsnog verspreid door de Iraanse pers (5) en ook door Thierry Meyssan die hieronder in een video vanuit Damascus vertelt over de huidige situatie (helaas alleen in het Frans):





Update 23 juli 2012: De nieuwe valse TV-zender is inmiddels in de lucht en zend aanvankelijk allerlei Syrische volksliederen uit. Zie ook een verslag van RT (7); zie ook een verslag van iemand uit Syrië (8).


VOETNOTEN
(1) Het betreft de website voltaire.org. Inmiddels is hij weer in de lucht met een belangwekkend artikel over de slag om Damascus op: http://www.voltairenet.org/The-battle-of-Damascus-has-begun. Deze site welke erg kritisch is naar de westerse media, is rond de crisis in Libië, waar de voorman van deze website, Thierry Meyssan, destijds in Tripoli was, ook een tijd uit de lucht geweest. Zie voor meer info: http://waterput.yolasite.com/english/voltaire-net-has-been-shut-down-more-censorship-due-to-libyan-situation-
(2) http://www.rt.com/news/un-council-mission-vote-701/
(3) http://iraansnieuws.blogspot.nl/2012/06/navo-bereidt-grootscheepse.html
(4) http://syria-sana-backup.blogspot.nl/2012/07/syrian-people-warned-against-fake-tv.html
(5) http://www.presstv.ir/detail/2012/07/21/251984/syrians-warned-against-fake-tv-channel/
(6) http://iraansnieuws.blogspot.nl/2012/07/westerse-machten-steunen-moordende.html
(7) http://www.rt.com/news/syria-media-hijack-plot-811/
(8) http://nsnbc.wordpress.com/2012/07/21/syriaonline%C2%B4s-iyad-khuder-reports-from-damascus/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen