maandag 15 oktober 2012

Europese Jacht op Iraanse Zenders - Verbod ingesteld op Hotbird frequenties van Eutelsat

De Europese Unie gaat helemaal los wat betreft Iran. Niet alleen verbieden ze zo goed als iedere vorm van handel met het land, maar ook hebben ze besloten dat de Europese burgers geen Iraanse satellietzenders meer mogen bekijken. Zo worden er veel Iraanse zenders geschrapt van Eutelsat en ook worden deze zenders niet meer door Hotbird doorgegeven (1,2)


Een knap staaltje vredelievende persvrijheid en vrijheid van meningsuiting laat de Europese Unie hier weer eens zien. Als Europese burgers hebben wij schijnbaar niet het recht om zelf ons mening te bepalen, maar dienen we vooral te luisteren naar wat onze eigen media te vertellen hebben. Dit lijkt allemaal in aanloop te zijn naar een oorlog in zowel Syrië als Iran, en daarvoor kun je het als agressor niet hebben dat er ook geluiden van de tegenpartij te horen zijn, zeker niet als ze ook Engelstalige berichtgeving hebben.

Persoonlijk vind ik het ronduit shockerend dat de Europese Commissie zo kan bepalen wat goed is voor de burgers van de Europa, en daarmee gewoon de communicatiekanalen van een land volledig platlegt. Het enige wat nu nog rest is internet. Lees en kijk vooral mee op het Iraanse Press.TV

zie ook: Duitse Censuur ten opzichte van Iraanse Press TV via Astra-satelliet (3).

Update 16 oktober 2012:
Voor als je nog meer wilt weten over de ban van de EU van Iraanse TV-zenders kun je kijken naar een interview waarin achtergronden worden genoemd van het verbod (4); ook kun je een petitie tekenen via (5). Ook reacties van lezers kun je nalezen op (6). Niet alleen het Franse Eutelsat, maar ook het Britse Arqiva heeft per direct de doorgifte van de Iraanse zenders gestaakt (7).

Update 17 oktober 2012:
Een woordvoerder van de EU heeft gezegd dat de EU niet de opdracht zou hebben gegeven om de Iraanse zenders uit de lucht te halen, maar dat het een initiatief was van Eutelsat en Arqiva zelf. In een opname kun je een interview met haar beluisteren. Arqiva zou zelf gezegd hebben dat ze de Iraanse zenders moesten verwijderen op laste van de EU (8).

Update 6 november 2012:
Volgens een Iraans persbericht zou Eutelsat gerund worden door een Israëliër met de naam Michel de Rosen. Eutelsat zou volgens dat bericht dat is gebaseerd op een Amerikaanse geheime dienst analist, nauwe banden hebben met extremistische Israëlische groeperingen. Volgens een woordvoerder van de EU heeft de Europese Unie weliswaar vele nieuwe sancties gelegd op Iran, maar daar horen volgens Maja Kocijancic, een woordvoerder voor Catherine Ashton, de EU-beleidsvoorzitter voor Buitenlandse Zaken, geen sancties bij op het gebied van telecommunicatie.

Michel de Rosen, Israëlische voorzitter van Eutelsat.
Heeft Eutelsat op eigen initiatief  de doorgifte van Press TV geblokkeerd?

Het begint er nu dus op te lijken dat Eutelsat net deed alsof de sancties van de EU kwamen, maar dat ze het eigenlijk op eigen houtje hebben geregeld. Eutelsat weigert ook enig commentaar te geven op vragen van Press TV, die ook om een interview hadden gevraagd.

IRAANSE NOTEN
(1) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/14/266660/eutelsat-sa-set-to-take-press-tv-off-air/
(2) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/15/266812/eu-bans-broadcast-of-iranian-channels/
(3) http://iraansnieuws.blogspot.nl/2012/04/duitse-censuur-ten-opzichte-van-iraanse.html
(4) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/16/267061/west-fears-press-tvs-honest-coverage/
(5) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/15/266841/save-press-tv-in-europe/
(6) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/16/266951/viewers-slam-eu-ban-on-iran-channels/
(7) http://rt.com/news/line/2012-10-17/#id39093
(8) http://www.presstv.ir/detail/2012/10/17/267243/eu-denies-ordering-iran-channels-ban/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen