dinsdag 3 april 2012

Duitse censuur ten opzichte van Iraanse TV zender op Duitse Satelliet?

Op dinsdag 3 april is de Iraanse Engelstalige TV-zender Press TV verwijderd van de SES-Astra Satelliet. Dit zou zijn gedaan onder druk van de Duitse overheid die de organisatie BLM ertoe heeft aangezet om niet langer de Iraanse TV-zender door te geven via de Astra Satelliet.

Volgens de vice-voorzitter, Stephane Goebel, van de BLM zou Press TV opeens geen uitzendbevoegdheid meer hebben voor de Europa.

Dit lijkt opnieuw een stap te zijn in het monddood maken van de Iraanse pers voor Europa. Eerder had Engeland al de stap genomen om de Iraanse TV niet langer meer door te geven (2).

Update 14 juli 2012: Het hooggerechtshof in Duitsland heeft in een proces aangespannen door Press TV besloten dat het besluit van BLM niet grondwettelijk is en dat Press TV het recht heeft om uitgezonden te worden via de SES-Astra Satelliet, waar BLM zich dan ook aan dient te houden (3).

De censuur van Press TV wordt in Duitsland dus teruggedraaid. Long live Germany!

VOETNOTEN
(1) http://www.presstv.ir/detail/234434.html
(2) http://waterput.punt.nl/?r=1&id=613383
(3) http://www.presstv.ir/detail/2012/07/14/250895/another-legal-victory-for-press-tv/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen